Violpannakotta

Allmänt, efterrätter / Viol, efterrätt, pannakotta / Permalink / 0
För ett tag sen så hittade jag ett recept på violpannakotta med lakritsströssel. Tyckte det lät jättespännande men blev samtidigt lite skeptisk. Det kunde vara hur gott som helst (typ viol/lakritsgodis) eller hur vidrigt som helst (tänk parfym).
Men jag testade iallafall och det blev just så gott som jag hoppats på! Dock är receptet för 4 portioner, jag tycker det hade räkt med mindre just för att pannakotta är så mastigt, så 6 portioner tycker jag man kan göra.
 
Detta behöver du till 4-6 portioner:
  • 4 dl grädde
  • 2 gelantinblad
  • 75 g vit choklad, av bra kvalité
  • 1 msk violarom
  • 1 gnutta lila pastafärg
  • Saltlakritsströssel
Färg och arom hittar du bla här
 
Så här gör du:
  1. Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
  2. Koka upp grädden och tabort från värmen, lägg ner chokladen och låt den smälta medan du rör.
  3. Krama ur gelantinbladen och blanda ner i grädden. 
  4. Rör tills bladen har smält.
  5. Blanda sedan ner aromen och färgen. Börja med lite färg och ta mer tills du får den nyansen du vill ha.
  6. Häll upp i 4-6 glas.
  7. Ställ i kylen i minst 2 timmar.
  8. När du skall servera, dekorera med strösslet.
 
 
(null)

Till top